Goeie nag

Ersättningsbuss

ersattningsbuss-v8-slussen

Tågluffare är vi allihopa

Jag gillar egentligen att åka tåg. När man var ung kom ju Interrail-kortet, åkte man över till Åland och köpte det kunde man åka gratis genom Sverige. Minns att det var lite knepigt att vara född första halvan av året då man inte fick ha fyllt vad det nu var för år. Till sist kom jag iväg, men med en kompis som jag inte var så mycket kompis med egentligen. Det höll i två veckor sen tog vi oss hem från London, där vi var vid tillfället, på olika vägar.

Det var 1972. Olympiaden i München och Svarta September. I London fick jag för mig att jag ville läsa svenska tidningar och knallade till Felet Street och letade upp DN:s kontor där. Knallar på och knallar in, där sitter självaste Torsten Ehrenmark! Morsans favoritkåsör. Vi snackar lite om mitt tågluffande och jag får med mig ett gäng DN-tidningar.

Långt senare går jag in på Brittiska turistbyrån som då fanns på typ Klara Norra kyrkogata. Köper där ett tio dagars tågpass. Flyger med BEA till London, tror jag, och ska sen byta till British Midlands. Av nån anledning låg de i luven på varandra och jag får gå tillbaka till BEA:s desk och få ett handskrivet nånting, för att få flyga sista etappen till Edinburgh. Bagaget kommer bort och jag får stå på flygplatsen och fixa boende vilket blir på ett hostel nere i mörkret på Cowgate. En dag senare kan jag hämta min rygga på vandrarhemmets reception. Edinburgh Castle var riktigt häftigt, ansluter till en guidad tur och försöker förstå guidens skotska. Books blev till exempel byks. Lämnar in en film för framkallning och ser vid hämtningen att de ansträngt sig för att kompensera felexponeringar. Manuell framkallning med andra ord.

Tågar sen norrut, färjar mig över till Orkneyöarna. Kollar Stromness och Kirkwall och tar en natt på ön Rousay i ett helt nytt vandrarhem. Är helt ensam i hela kåken. Minns sängarna vars madrasser var klädda i plast samt en skrivmaskin som istället för bokstäver hade bokstavskombinationer på tangenterna. Ön var, liksom Orkney, också nedlusad med fornminnen, neolithic thombs, Midhowe broch och annat. Scara brae, Standing stones of Stennes och Ring of Brodgar. Highland park destillery.

Sen blev det båten över till the Outer Hebrides/Western Isles/na h-Eileanan Siar en lördag förmiddag. Medan jag installerar mig på vandrarhemmet i Lochmaddy hinner affären stänga. Bjuds på en kvällsomelett av en äldre engelsk kvinna som är på akvarellkurs. Strängt katolskt som det var har jag en söndag att överleva. Hyr en cykel och tar en rundtur. Halvvägs runt hittar jag högst överraskande en pub där jag kunde få mig en tallrik pasta.

Buss ner till Lochboisdale och en Bed and breakfast med en omfattande frukostmeny att välja från. Och ett hotell där jag kunde käka middag. Kör en bacon & egg-frukost innan jag tar båten över till Oban. På kajen där fanns ett pyttelitet museum över de obanbor som tjänstgjorde under andra världskriget. Morsar på en yngling som visar sig komma från Marseille. Ser att han hejar på OM, Olympique Marseille, och frågar om han vet vem Roger Magnusson var. Det vet han. Kan nämna att tågkortet gav rabatt på båtturerna.

Över till Belfast, Nordirland. Första intrycket av stan är så deprimerande med taggtråd, korrugerad plåt, klotter att jag genast tar mig till bussterminalen och köper en biljett till Dublin. Sista hundra metrarna till irländska gränsen består av vakttorn, taggtråd och bussen får köra i sicksack. Att passera gränsen var som att gå från svartvitt till färg.

Tyvärr var jag ingen seriös fotograf på den tiden.

Smygrökare

Smygrökare har jag aldrig varit, däremot kan det ha hänt att man lagt en rökare i smyg. Typ smygmökare. Passiv rökare råkade man ju bli, med båda föräldrarna som rökare och sen i utelivet som ung vuxen.

EM-fotbollen rullar vidare, ibland studsar den i stolpen och ut. Värdnationen Tyskland utslaget, blev blåsta på en straff, tycker många. Tyskarna fick en billig straff mot Danmark, i går fick spanske backen Cucurella bollen på handen. Det kan blåsas straff för den, det har hänt tidigare, men man kan också låta bli. Och det kan jag köpa. Och Spanien var det något bättre laget i denna kvartsfinal, som borde varit en final.

Två engelska domare fick döma varsin kvart, undrar varför. För att de är bra på engelska?

Ska kanske ägna mig åt studier i dag: