Kategorier
Stockholm

Skyltar

Efter flera trimmar med den polska reseplaneringen och tågapp på polska är det skönt med skyltar på svenska. Vi är fyra som preliminärt ska med, en har vissa medicinska faktorer att ta hänsyn till. Vi har väl inte satt någon deadline för honom, men vi (jag) behöver köpa Interrailkortet och reservera platser på tågen i hyfsat god tid. Det senare rekommenderas att göra i polska tågbolagets app som är på polska. Språket ska gå att ändra till engelska via mobilens inställningar, det kan jag dock inte göra förrän jag har numret på interrailbiljetten. Forskar vidare och ser att det går att boka platser via interrail.eu á €0,7. Det är nog så det får bli, tids nog.

Återstår att lägga in det jag/vi vill se i Google Maps, inklusive resväg. Det är ju gratis för oss gamlingar att åka kollektivt i Polen.

Kategorier
Stockholm

Tur

Ibland har man tur, arkitektur.

Nere på förskolan sjunger man Små grodorna denna morgon. Själv sjunger jag på sista versen.

Eventuellt ägnar jag mig åt polenplanerna och sätter ihop en mer noggrann resplan, reseledare som jag är. Det jag rotat fram är lite ruffigare miljöer att fota, i alla tre städerna. Vet inte om jag får med mig sällskapet på det, annars får vi dela på oss. Det senare gjorde vi i NYC där de övriga två hyrde cykel och jonnade runt i Central park medan jag gick ner till ICP (International Center of Photography) och såg William Klein-utställningen. Samma dag som han gick bort, visade det sig. Med dessa planer in mind kanske jag tar med mig Fujin och telegluggen ändå.

Kategorier
Stockholm

Da yie

Kategorier
Stockholm

Ockra

Ibland är man blott en ockrare som jobbar svart.

Skräpmejlen till bloggen fortsätter att ramla in med länkar som jag är blockerad från att öppna. Och varje gång jag lägger upp en bild på Tumblr får jag en kommentar som antingen säger att det är nåt säkerhetsproblem med bloggen eller att de vill nå mig med nåt viktigt och ber mig DM:a. Jag rapporterar, blockerar och hoppas att jag slipper dem med tiden.

Kollar sammanfattningen av nattens VM-matcher, lyssnar på Bank & Niva-podden som inte är lika svordomsstinn som i går. Vattnar. Gör sen min utflykt till förortens centrum och bunkrar inför värmeböljan, utifall jag inte skulle vilja gå ut.

Nosar lite på polenplaneringen. Vet inte om jag redan nämnt det, men Łódź och Krakow undkom Andra världskriget tämligen oskadda medan Warzawa i mycket är återuppbyggt från grunden. Känner att det kräver lite mer research för att hitta sevärdheter i en återuppbyggd stad än städer med mer intakt byggnadshistoria. I Krakow finns Schindlers fabrik men den är ett turistmål med entré så vi får se hur vi gör med den. Samma med saltgruvan, med en mängd olika guidade alternativ från 250:- och uppåt. Hittar sen rätt sökord för det jag vill fota och mycket matnyttigt surfar upp till ytan. Att printa och begrunda.

I sammanhanget passar jag på att få bekräftat vad min polska elev Agnés upplyste mig om, det polska uttalet av Gdansk: [gdaɲsk] – det uttalas ungefär som ”gdanj-sk”. Vilket jag sagt sen dess.

Kategorier
Stockholm

Övervalvande

Nåt ska jag väl hitta på i dag, efter att jag vattnat mina gröna växter. Min doftranka blommar igen, för övrigt. Kanske får jag sniff på någon utställning på stan. Eller så är det för varmt.

Man gillar ju linjer, former och skuggor.

Började kolla England – Ghana, aptråkig första halvlek. Bäst var halvtidmusiken, Kashmir/Led Zeppelin. Låter andra halvlek sparka igång men den är bara något lite bättre, så jag stänger av.

Kategorier
Stockholm

Goeie nag

Kategorier
Stockholm

Dué fin PRUTT

Känns mer prutt än fint så jag tar en innedag.

Till kvällen fortsatt VM-tittande. Jag gillar domarnivån i de flesta matcherna. Spelarna tror de kan göra som vanligt, ligga och kvida efter en tackling och invänta en avblåsning, men där får de ligga medan spelet går vidare. I de flesta fall hoppar de upp och fortsätter spela som om inget hänt, vilket det sällan har.

Ägnar mig istället åt att försöka få min automatisk säkerhetskopiering att fungera och byter till en större hårddisk. Om det blir fint eller prutt återstår att se.

Lyssnar mig genom dagens Bank & Niva-podd och känner mig gammal eller nåt eftersom jag reagerar på alla svordomar. Podden är 49 minuter lång, vet inte om reklamavbrott ingår, men Niva hinner säga fan 20 gånger, jävla 12 gånger och fucking vid två tillfällen, Bank mäktar med tre fan och två jävla. De är så välformulerade i övrigt så svordomarna landar som stora plumpar, iallafall hos mig. Och jag kan svära jag också, men inte i den omfattningen, 35 svordomar på 49 minuter.

Trump hotar med att bomba Iran trots fredsavtal och börsen backar. Får se hur det påverkar mina fonder.

Kategorier
Stockholm

Kreativitet

Nämnde ju mitt lilla kreativa projekt och här nedan ser ni resultatet. Grunden är ett förpackningsmaterial jag fick med nån beställning jag inte längre minns, men ett material som jag såg hade potential. Till sist kom jag på vad jag ville göra och strimlade en bild i fyracentimetersremsor och flätade in dem. Är ganska nöjd med resultatet. Ska nog testa med en svartvit bild också.

Ska det bli någon mer motion denna vecka får det bli i dag och i morgon, sen blir det tropikvärme och det är inget för mig. Har i och för sig varit ute och lullat i Berlin när det varit över 30° varmt, så det går ju.

Kategorier
Stockholm

شپه مو پخیر

Kategorier
Stockholm

Crash and grab

Dumpar förpackningar i återvinningen och knallar sen till hållplatsen vid träsket. Framför mig på stigen går en äldre herre med mobilen på ett bekant sätt. När jag kommer ikapp honom säger han att han lyssnar på fåglar. Jag visar honom min mobil så han ser att jag har samma app öppen. Sem pratar vi om fåglar vi sett och hört i området, han nämner bland andra mindre hackspett. 

Byter transportsätt till Djurgårdsfärjan. Långt innan vi är framme vid Allmänna gränd hörs sommarlovstjejer skria från Grönans olika åkattraktioner.

Det är måndagsgratis på Liljevalchs och Ylva Snöfrids stora utställning. Min förutfattade mening om verken kommer på skam. Mångfalden är stor och fascinerande, och därtill inspirerande. Som Roland Schröter på Bellman men med måleri istället för fotografi och en annan motivvärld, med många fysiska objekt. Plus en mycket mer omfattande utställning.

Det blir en crash and grab-utflykt, åker hem direkt utan att passera gå.